Hopp Lajos, Küllős Imola, Voigt Vilmos (szerk.): A megváltozott hagyomány
Folklór, irodalom, művelődés a XVIII. században
Folklór, irodalom, művelődés a XVIII. században
ELŐSZÓ
A hagyomány nem mai fogalom, és nem csupán a néprajzi kutatásokban középponti jelentőségű ("néphagyomány" és hasonló elnevezések bizonyítják ezt), hanem egyre inkább előtérbe kerülő kategória a történettudományban, művelődéstörténetben, művészettörténetben, irodalomtudományban, vallástörténetben és általában a társadalomtudományokban.
Noha nemcsak maga a jelenség, vagyis hagyományok továbbélése, hanem ennek fogalmi felismerése is megjelenik már a középkorban, sőt akár az őskor filozófiájában is, mégis úgy szokás számon tartani, hogy a XVIII-XIX. századi elméleti gondolkodásban válik fontos, olyankor középponti kategóriává. Összetevői között a múlt, az örökség, másrészt viszont éppen a szemmel látható változás, a gyors fejlődés a leginkább szembeötlő. Amint azt a történetírás történészei (Meinecke) csakúgy, mint a folklorisztika történészei (Cocchiara), vagy éppen a primitív kultúrák iránti érdeklődés tudománytörténetét áttekintők (Bitterli) egyaránt hangsúlyozzák, itt a mai értelemben vett néphagyomány vagy folklór, sőt az összehasonlító etnológia klasszikus művei egymástól nem is távoli időben, éppen a XVIII. században fogalmazódtak meg. Joseph-Francois Lafitau Moeurs des sauvages américains című műve, amelyben az észak-amerikai indiánok szokásait ókori párhuzamokkal magyarázza, 1722-ben készült el, első párizsi kiadása 1742-ben látott napvilágot (a második egy év múlva), 1731-ben és 1751-ben holland, 1752-ben német fordítás jelent meg.
TARTALOM
Voigt Vilmos: Bevezető A megváltozó hagyomány | 7 |
Hopp Lajos: A XVIII. század magyar irodalmi kultúrájának kutatása | 39 |
Fried István: Népköltészet, népiesség, műköltészet Kelet-Közép Európa irodalmaiban a XVIII. században | 61 |
Benda Kálmán: A magyar paraszti műveltség a XVIII. században | 103 |
Mészáros István: A falusi tanító feladatkörének kibővülése a XVIII. században | 111 |
Mihai Pop: Közös elemek és sajátos nemzeti vonások a Kárpárok térségének epikus népköltészetében | 123 |
Mihail Gacak: Hajdukok és opriskák. Keleti román és ukrán mondák, dalok Pinteáról | 131 |
Radu Niculescu: Adalékok Vitéz Pitea történelmi személyiségéhez | 157 |
A. M. Novikova: A XVIII. század és a XIX. század elejének orosz költészete és a népdal | 173 |
Hermann Strobach: A német népdal múltja és jelene | 203 |
Jozef Minárik: Szerelmi költészet a régi szlovák irodalomban | 217 |
Küllős Imola: A XVIII. századi magyar kéziratos énekeskönyvek és a néphagyomány (Opre Tódor nótája) | 235 |
Katona Imre: Az "Őszi harmat után..." szövegeinek eredete és története | 277 |
Vilko Novak: A XVIII. századi muravidéki szlovén daloskönyvek magyar vonatkozásai | 289 |
Dukkon Ágnes: A kalendáriumok művelődéstörténeti jelentőségéről a XVII-XVIII. század fordulójáig | 295 |
Szelestei Nagy László: Kalendáriumok a XVIII. századi Magyarországon | 313 |
Mikó Pálné: Olvasmányos tudnivalók egy bécsi magyar kiadványban Márton József sokféléje | 363 |
Szörényi László: Latin nyelvű Árkádia a XVIII. századi Magyarországon | 379 |
Kilián István: Az iskolai színjáték és folklórhagyomány | 393 |
Wolfgang Brückner: Elbeszélő egyházi kispróza a barokkban | 429 |
Verebélyi Kincső: Registrum Vivorum et Mortuorum. Református anyakönyvek illusztrációi a XVIII. századi Magyarországról | 479 |
Molnár Ambrus: A passió, mint paraliturgikus elem a református istentiszteletben | 497 |